Het verhaal begint tijdens de zomer van 1965 in Bridgeport, Connecticut (Verenigde Staten). Fred Deluca, een ambitieuze 17-jarige student, zocht een manier om genoeg geld te verdienen om het collegegeld voor de universiteit te betalen. De oplossing kwam tijdens een barbecue tijdens een gesprek met een vriend van de familie, Dr. Peter Buck. Hij kwam met het idee om een “submarine sandwich shop” te openen. Hij kwam op dat idee omdat hij gezien had dat zo’n shop een geweldig succes was in zijn geboorteplaats.
Met een lening van 1000 dollar van Dr. Buck was het partnerschap gevormd en opende Pete’s Super Submarines in augustus 1965. Het eerste jaar was een grote uitdaging en een goede leerschool voor de jonge ondernemers. Een jaar later openden ze hun tweede restaurant en realiseerden zich al snel dat marketing en zichtbaarheid de belangrijkste factoren zijn in het succes van een bedrijf. Het derde restaurant werd geopend op een goed zichtbare locatie en er worden tot op de dag van vandaag sandwiches verkocht. De naam werd ingekort van Pete’s Super Submarines naar SUBWAY® en het herkenbare felgele logo werd geïntroduceerd.
De volgende stap was het maken van een businessplan waarin de belangrijkste doelen van SUBWAY® werden uitgelegd. Om deze doelen te behalen begon SUBWAY® met franchising. Op deze manier werd anderen de mogelijkheid geboden om succesvol te zijn in hun eigen onderneming. De eerste SUBWAY®-franchise werd in 1974 geopend in Connecticut. In augustus 1995 vierde SUBWAY® het 30-jarig succes en de opening van de 11.000e restaurant.
En Fred Deluca……? Hij bereikte zijn doel. Hij ontving in 1971 een bachelordiploma in Psychologie en werd een succesvol zakenman. Fred vindt de ervaring tijdens de weg naar succes net zo belangrijk als het eindresultaat en hij deelt de ervaring en het succes samen met duizenden SUBWAY®-franchisenemers over de hele wereld.